Nyt vastaan tuli Italialainen ratahaulikko, joka merkkinä ei ole kovin yleinen tai tunnettu, mutta alaan vihkiytyneiden tiedossa kylläkin. Armi Salvinelli on merkkinä haulikkopuolella hyvin nuori toimija. Kolme Salvinellin veljestä aloittivat aseiden valmistuksen 1975 Invest Arms S.p.A nimellä keskittyen valmistamalla pääasiassa muille toimijoille / tilaajille edullisia aseita. Vuonna 1995 tehdas päätti aloittaa ylemmän luokan kilpahaulikoiden valmistamisen ja projekti koki konkreettisen päivän valon Sydneyn olympilaisissa vuonna 2000. Ikää Armi Salvinelli S.p.A asemerkillä on siis vasta reilu kymmenen vuotta.
Salvinelli käyttää haulikoissaan vahvaa Boss-sulun johdannaista, aivan kuten mm. huippuvalmistajat Perazzi ja Kemen. Tällä ratkaisulla saadaan hyvä lähtökohta tasapainoisen päällekkäispiippuisen aseen valmistukselle. Boss-sulkuisissa aseissa painoa tulee hyvin aseen lukkorunkoon ja näin ampujan käsien väliin, jonka ampuja kokee tyypillisesti tasapainoisena ammuttavuutena ja helppona käsiteltävyytenä. Lukkorunko tulee yleensä myös matalaksi ja ampuvan käden sormi lähelle luonnollista tähtäyslinjaa.
Aseen jouset ovat ohjauskarallisia kierrejousia. Ne ovat toki lattajousia edullisemmat valmistaa, mutta toisaalta niiden elinikä ja huollettavuus puoltavat valintaa. Kierrejouset saavat aikaan myös hyvinkin riittävän nopeuden koneistolle. Aseen lukitusta on esikuvasta poiketen jopa mm. sulkukappaleen ja ristitappien osilta suurennettu. Sulkukappaleen kulma on alkuperäiseen Boss-sulkuun nähden hieman jyrkempi, eli 45 astetta. Lukkorunko on yhtä koneistettua osaa. Piiput ovat juotettu toisiinsa hopealla ja niiden ylimenokartiot ovat nykytrendien mukaiset loivat. Ejektorien (ulosheitto 9mm) ohjaimet ja heittimet ovat ratakäyttöä silmälläpitäen myös ylimitoitetut.
Kuvan L1 malli on malliston edullisin ja perusversion hinta on nyt (kesä 2013) 4525€. Asetta saa tilattua niin skeet-, trap-, sporting- kuin metsästysversioina. Kuvan ase kera asiallisen oman laukun ja mm. muutaman extra supistajan sekä säätöperän tuo paketille hintaa noin 5500€. Aseessa on vaihtosupistajalliset 1542g 31.2" piiput kultaisilla Salvinelli teksteillä (tekstit optio-listalta), 12/70 pesitys, monipuolisesti muokattava jämäkkä säätöperä, solukuminen tarraamaton perälevy, semi-beavertail etutukki, 11mm:stä 8mm:iin kapeneva tähtäinkisko keskijyvällä ja pitkällä etu-loistojyvällä, ejektorit ilman piipun valitsinta sekä rata-aseeseen hyvin sopiva manuaalinen varmistin.
Aseen öljytyt puut ovat hinnat alkaen mallissakin varsin laadukkaan oloiset ja työnjälki esim. karhennusten osalta on kokonaisuudessaan erittäin siistiä, kuten aseen hinnan perusteella voikin olettaa. Liipaisinkoneisto ei ole irroitettavaa mallia ja tässä aseyksilössä liipaisin on myös valittu kiinteäksi. Supistajia saa niin kokonaan piipun sisälle menevinä (62mm) kuin hieman ulkonevina (83mm) ja näin helposti sormin vaihdettavina. Supistajat itsessään ovat ohutseinäisiä ja keveitä saaden aikaan tasapainoisemmat piippuparit.
Salvinellin haulikot ovat pääasiassa asiakkaan erityistoiveiden ja mittojen mukaan tehtyjä custom-aseita. Tilaushetkellä tulevalla omistajalla on valinnanvaraa ja mahdollisuuksia vaikuttaa oman aseensa toiminnallisuuteen sekä mitoituksiin ja materiaaleihin todella paljon. Käytettyinä näitä ei valitettavasti vielä juurikaan näe, vaan laadukasta käytettyä rata-asetta hakevan on melkein tyydyttävä esim. Beretan ja Browningin yleisyyden mukanaan tuomiin hyviin markkinoihin.
Salvinelli käyttää haulikoissaan vahvaa Boss-sulun johdannaista, aivan kuten mm. huippuvalmistajat Perazzi ja Kemen. Tällä ratkaisulla saadaan hyvä lähtökohta tasapainoisen päällekkäispiippuisen aseen valmistukselle. Boss-sulkuisissa aseissa painoa tulee hyvin aseen lukkorunkoon ja näin ampujan käsien väliin, jonka ampuja kokee tyypillisesti tasapainoisena ammuttavuutena ja helppona käsiteltävyytenä. Lukkorunko tulee yleensä myös matalaksi ja ampuvan käden sormi lähelle luonnollista tähtäyslinjaa.
Aseen jouset ovat ohjauskarallisia kierrejousia. Ne ovat toki lattajousia edullisemmat valmistaa, mutta toisaalta niiden elinikä ja huollettavuus puoltavat valintaa. Kierrejouset saavat aikaan myös hyvinkin riittävän nopeuden koneistolle. Aseen lukitusta on esikuvasta poiketen jopa mm. sulkukappaleen ja ristitappien osilta suurennettu. Sulkukappaleen kulma on alkuperäiseen Boss-sulkuun nähden hieman jyrkempi, eli 45 astetta. Lukkorunko on yhtä koneistettua osaa. Piiput ovat juotettu toisiinsa hopealla ja niiden ylimenokartiot ovat nykytrendien mukaiset loivat. Ejektorien (ulosheitto 9mm) ohjaimet ja heittimet ovat ratakäyttöä silmälläpitäen myös ylimitoitetut.
Kuvan L1 malli on malliston edullisin ja perusversion hinta on nyt (kesä 2013) 4525€. Asetta saa tilattua niin skeet-, trap-, sporting- kuin metsästysversioina. Kuvan ase kera asiallisen oman laukun ja mm. muutaman extra supistajan sekä säätöperän tuo paketille hintaa noin 5500€. Aseessa on vaihtosupistajalliset 1542g 31.2" piiput kultaisilla Salvinelli teksteillä (tekstit optio-listalta), 12/70 pesitys, monipuolisesti muokattava jämäkkä säätöperä, solukuminen tarraamaton perälevy, semi-beavertail etutukki, 11mm:stä 8mm:iin kapeneva tähtäinkisko keskijyvällä ja pitkällä etu-loistojyvällä, ejektorit ilman piipun valitsinta sekä rata-aseeseen hyvin sopiva manuaalinen varmistin.
Aseen öljytyt puut ovat hinnat alkaen mallissakin varsin laadukkaan oloiset ja työnjälki esim. karhennusten osalta on kokonaisuudessaan erittäin siistiä, kuten aseen hinnan perusteella voikin olettaa. Liipaisinkoneisto ei ole irroitettavaa mallia ja tässä aseyksilössä liipaisin on myös valittu kiinteäksi. Supistajia saa niin kokonaan piipun sisälle menevinä (62mm) kuin hieman ulkonevina (83mm) ja näin helposti sormin vaihdettavina. Supistajat itsessään ovat ohutseinäisiä ja keveitä saaden aikaan tasapainoisemmat piippuparit.
Salvinellin haulikot ovat pääasiassa asiakkaan erityistoiveiden ja mittojen mukaan tehtyjä custom-aseita. Tilaushetkellä tulevalla omistajalla on valinnanvaraa ja mahdollisuuksia vaikuttaa oman aseensa toiminnallisuuteen sekä mitoituksiin ja materiaaleihin todella paljon. Käytettyinä näitä ei valitettavasti vielä juurikaan näe, vaan laadukasta käytettyä rata-asetta hakevan on melkein tyydyttävä esim. Beretan ja Browningin yleisyyden mukanaan tuomiin hyviin markkinoihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti